Gezocht en niet gevonden, zondag 04 juli 2021

5 juli 2021 - St. Willibrordus, Curaçao

Hallo vrienden,

Want dat zijn jullie want er kwamen reacties binnen. Menno, wij hebben niet van die koraalduivels gegeten maar het schijnt een delicatesse te zijn. Men gebruikt maar een klein gedeelte van die vissen. Maar wat bedoel je toch met die sigaretten. Wij zijn, dat weet je, niet rokers. Dat Wim rookt moet hij toch weten, wij helpen hem een beetje om het wat goedkoper te maken door een slof mee te nemen vanuit Schiphol.  Jan en Janet waren zo vriendelijk om ons de uitslag van de formule 1 door de mailen/appen.

Vandaag wilden wij de flamingo's met een bezoekje vereren. Die moeten hier in de buurt zijn in de Salinas Jan Kok. Salinas zijn zoutmeren, die laten ze vollopen, door het warme weer verdampt het water en blijft het zout over. Hier staat het landhuis van Jan Kok, vernoemd naar een 18 eeuwse slavenmeester Jan Kok. De kwade geest van Jan Kok zal volgens velen het landhuis nog steeds bezoeken. Landhuis Jan Kok is een van de oudste landhuizen op Curaçao. Deze salina's horen bij het landhuis al staat dat landhuis aan de andere kant van de weg.

Die flamingo's zijn liever lui dan moe want in dat zeewater zitten natuurlijk veel kleine diertjes die ze op kunnen eten. Omdat het water heel ondiep is gaat dat dan ook gemakkelijk. Maar................iets moet tijdens een reis natuurlijk niet goed gaan bij de Landmannen want in geen velden of wegen waren die beesten te zien.

Dan eerst maar naar de duikschool. Het is zondag en dan is er altijd wel wat te doen. En dat is ook zo. Toen wij aan kwamen rijden zagen we de vlaggen al wapperen een teken dat er leven in de brouwerij is. In het water dobberden wat duikers en Dennis hoorden we aanwijzingen  geven. Desiree was er ook. Ook was de klusjesman er, wij noemen hem het mannetje. Hij heeft nog wat ludieke bordjes opgehangen. Kijk maar eens hoe leuk dat staat. Het mannetje is een handige bliksem, voor een kleinigheidje doet hij veel voor Desiree en Dennis.

20210704_122000 20210704_122114   20210704_122157  20210704_122448 20210704_122440 20210704_122436  20210704_122510 20210704_122503

20210704_122502  20210704_122729 20210704_122719  20210704_125128  20210704_133834 20210704_133457 20210704_133445 20210704_133502

De duikers kwamen uit het water, spoelden de vinnen, duikbrillen en vesten schoon met schoon water en lieten dat uitdruppen. Daar heeft Desiree een prachtig rek voor gemaakt. Een jonge knaap van 12 jaar, Nathan, helpt Dennis en de duikers dan mee. Hij wil ook graag leren duiken maar Dennis vindt dat daar iets tegenover moet staan. Hij moet goed zijn best doen op school, vooral in het Nederlands leren en als dat goed gaat mag hij leren snorkelen/duiken. Hij woont vlak bij de duikschool en samen met zijn vader houden ze de boel een beetje in de gaten. De duikers maken gelijk alles weer in orde voor de volgende duikles wat een uurtje later begint, zo doen ze vast nieuwe flessen aan het vest. Ze moeten de volgende les leren om met een kompas te duiken. Ondertussen kwamen wat andere duikmaten binnen lopen ook Adriaan de man van de koraalduivels. wat een leuke vent is dat toch. Hij begroette ons alsof hij ons al jaren kent terwijl hij ons afgelopen vrijdag voor het eerste heeft gezien. Het was een gezellige boel. Ook kwamen er af en toe zomaar mensen een kijkje nemen en Dennis gaf met veel flair uitleg over de weersomstandigheden (er is vorige week noodweer geweest boven de eilanden). ook later kwamen er nog mensen kijken en vonden dat het een prachtige locatie is en dat is ook zo. Toen de groep, ook de andere duikmaten gingen nu ook mee duiken, wegging zijn ze nog even met z'n allen op de foto gegaan en toen gingen ze richting zee.

20210704_133827 20210704_133825 20210704_134507 20210704_135638 20210704_135634 20210704_135625 20210704_135853
Nu ik Dennis zo bezig heb gezien ben ik apetrots op hem. Om te zien hoe hij met die duikers om gaat, hoe hij met die 12-jarige Nathan omgaat die tegen hem opkijkt en alles probeert goed te doen om Dennis niet teleur te stellen. Prachtig om te zien. We hebben nog een tijdje met Desiree en Nathan staan praten en zijn toen weggegaan. We wilden nog een keer naar de flamingo's kijken of ze er nu wel waren maar nee, niemand thuis. Inmiddels was het al bijna 16.00 uur dus tijd voor een snack en drinken. We hebben lekker op ons terras gezeten en mensen zitten kijken. Er komen in het weekeinde veel lokalen een dag van de zwembaden genieten net als wij vroeger een dag naar Center Parcs in Dalen gingen. Zij hebben een ander kleur bandje, wij hebben een oranje, wij mogen dus alles, zij krijgen een roze, wat zij allemaal mogen weet ik niet.

Het eten vandaag, Beide groentesoep, Piet draadjesvlees, groente, patatjes en als toetje mokkataart en pudding, en ik ook draadjesvlees en wat rauwkost (de snack van vanmiddag zat me nog in de weg), geen toetje.

20210704_192025 20210704_193336 20210704_193658 20210704_194942  20210704_195008

Morgen willen we naar Willemstad, over de bootjesbrug lopen, op een terrasje zitten en nog wat boodschapjes doen en natuurlijk kijken of die flamingo's thuis zijn.

Fijne werkdag morgen, als jullie het niet erg vinden doen wij lekker nog een paar dagen niets.

Piet en Helga

Oh ja, als jullie dit verslag ontvangen is het maandag 05 juli, Anja is jarig. VAN HARTE GEFELICITEERD, maak er vandaag iets leuks van.

1. Jan en Dea:
    5 juli 2021
    Goedemorgen Helga en Piet dat ziet er allemaal geweldig uit op de duikschool van Dennis. Helga ik wil niet vervelend doen maar het heet de pondjesbrug in Willemstad😊
  2. Anja:
    5 juli 2021
    Haha. Dat is nog eens een leuke en onverwachte felicitatie zo helemaal uit Curacao! Dank je wel Helga.
    Wat betreft de kleur van de bandjes…. Wij hebben ons dat een keer afgevraagd in de Bonte Wever in Assen. Dat had te maken met de dag van aankomst of vertrek. Dus dat zou het ook nog kunnen betekenen. Geniet er nog even lekker van daar, het is veel te snel voorbij!
  3. Menno:
    Hoi Piet en Helga,
    Maak je niet druk om die flamingo's, die kun je in Zuid-Frankrijk ook in groten getale zien. En flamenco's in Spanje heb je vast al genoeg gezien.
    Wat die sigaretten van Wim betreft, hij wil ze graag in Groningen hebben; niet op Curacao. En zeker niet nat van zeewater. Ik ben en blijf bezorgd.
    Wat een prachtige onderneming heeft die Dennis toch maar!
    Groeten uit Tamale, Menno
  4. Wim Peijpers:
    5 juli 2021
    bedrijf van Dennis ziet er goed uit, leuke locatie ook.
    Wat zeggen de locals over de tijden dat de flamingo's thuis zijn? Ik heb s op internet gezocht en de vogels schijnen ook wel bij St Michiels baai te zitten.