Willemstad, maandag 05 juli 2021

6 juli 2021 - St. Willibrordus, Curaçao

Hallo Harde zwoegers en jarige Anja,

Vanmorgen om 3.38 uur onze tijd kregen we een mailtje van ons reisbureau met de mededeling dat we zaterdagmorgen negatief getest zijn. Kon ook niet anders maar het is fijn te weten. Om 3.51 uur, nog steeds onze tijd, een reactie van Jan en Dea met de mededeling dat de bootjesbrug in Willemstad niet de bootjesbrug heet maar de pontjesbrug. Dat wist ik ook wel maar ik kan de bootjesbrug beter onthouden. Maar hieruit blijkt wel dat de blog goed wordt gelezen. Om 09.40 uur kwam een dankwoord van Anja voor het felicitatiebericht van gisteravond. Ja, de agenda gaat altijd mee vandaar dat ik het wist. Ook Menno reageerde weer maar nu over de flamingo's. Volgens hem zijn die beesten ook in Zuid-Frankrijk te zien, maar wij komen niet in Frankrijk en in Spanje hebben we ze wel gezien maar daar zijn ze altijd ver weg. Hier staan ze, moeten ze er wel zijn, heel dichtbij. Maar helaas, volgende keer maar weer kijken. Over de sigaretten praat ik maar niet. Ook Wim maakt zich druk over de flamingo's. Volgens hem zouden ze ook in de St. Michiels baai, de baai waar Dennis zijn duikschool heeft, zitten. Maar er is niemand die dat bevestigd. Zo dat was de binnenkomende post.

Vandaag waren we van plan om naar Willemstad te gaan. Eerst lekker en rustig ontbijten. Daarna de tijd nemen om uit te buiken. Met Dennis afgesproken dat we elkaar om 13.00 uur op de Pontjesbrug, door mij nog steeds bootjesbrug genoemd, ontmoeten. We vinden snel een parkeerplaats, die nog gratis is ook, en gaan naar de brug. Helaas de brug staat helemaal open dus moeten we met het pontje over.

20210705_130616  20210705_130613  20210705_131410 20210705_132105  20210705_133417 20210705_133405 20210705_133422

De Koningin Emma brug wordt ook wel de swinging old lady of Pontjesbrug genoemd. De brug is een kenmerkende pontonbrug, is 168 meter lange houten draaibrug en drijft op 16 pontons in de st. Annabaai en verbindt Punda met Otrabanda, de twee historische delen van de binnenstad. De brugwachter opent de brug voor scheepvaart door hem in zijn gehele lengte naar de walkant van Otrabanda te varen tegen de klok in dus Noordwaarts de baai in. Aan de kant van Otrabanda scharniert de brug aan de andere kant is hij voorzien van een motor. Als de brug open is  wordt gratis de veerpont ingezet. Daar hebben wij dus gebruik van gemaakt. De Emmabrug is in 1888 gebouwd en is in 1939 geheel vernieuwd. In de begintijd was de Emmabrug een tolbrug maar ten behoeve van de armen gold de regel dat mensen zonder schoenen gratis naar de overkant mochten. Sinds 1974 kan het rijverkeer gebruik maken van de ruim 500 meter noordelijk gelegen Julianabrug en mogen er geen auto's meer op de Pontjesbrug rijden waar dagelijks 15.000 voetgangers overheen wandelen. In 2005-2006 is de brug grondig gerepareerd, de kosten,4,5 miljoen euro is betaald door de EU. Dat was de geschiedenis van de Pontjesbrug.

20210705_132950  20210705_133000  20210705_150627 20210705_150621

Wij gaan dus met het pontje over en zoeken een plaatsje op het terras en wachten op Dennis en Desiree. Ondertussen ging de brug weer dicht en konden de mensen er weer overheen lopen. Omdat ze er om 13.30 uur nog niet waren hebben we maar even gebeld. De afspraken die ze hadden liepen uit, ze haalden het dus niet. Maakt niet uit, jullie moeten gewoon je ding doen. Behalve een drankje namen we ook een heerlijk ijscoupe met twee soorten ijs en slagroom. Toen we nog op het terras zaten ging de brug weer open en kwam er vanuit de stad eerst een redelijk kleine boot aan en later een containerscheepje. Het leuke van dat terrasje was dat er aan de overkapping een slang zat dat regelmatig water nevelde. Voor brildragers zoals wij niet zo leuk maar als het zo warm is zoals in deze tijd is het heerlijk verkoelend. Een top idee.

20210705_135853  20210705_135911

Daarna gingen we ons souvenirwinkeltje opzoeken waar we vorig jaar zo goed geslaagd waren. Ze bestonden nog en zowaar herkende een knaap ons nog. In no-time waren we geslaagd niet alleen voor anderen maar ook voor ons zelf vonden we wat leuks. Toen we weer naar de auto liepen zagen we een paar kraampjes en eentje daarvan verkochten houten plankjes (kijk nog even naar die ludieke plankjes die Dennis in zijn toko heeft hangen) waar wat op stond of waar je zelf de tekst op kon laten zetten. We kiezen een plankje uit en vertellen wat we erop willen hebben. Kijk op de foto wat erop staat. Die hangen we naast de voordeur.

20210705_152303  20210705_152227 20210705_151953

Dan rijden we weer naar huis, dat moet ook wel want ik voel gerommel aankomen. Omdat we vanaf de parkeerplaats een klein eindje moeten  lopen, wat op en neer gaat, denk ik dat ik dat niet ga halen dus ik vraag aan de portier of wij met de auto naar ons gebouw mogen rijden. Natuurlijk mocht dat. Daarna gaan we lekker op ons terras zitten met een watertje en mijn boek.

Het eten; Piet als voorafje, wat verschillende salades, hoofdgerecht, kip, groente, gebakken aardappeltjes en een browning na. Ik neem, natuurlijk soep dit keer een minestronesoep, ook kip die in verschillende groentes was klaargemaakt en sla en tomaten. Die tomaten zijn hier net zo lekker als die tomaten die we in Moldavië hebben gehad. Zo horen tomaten te smaken.

20210705_191209  20210705_191259  20210705_192413  20210705_193341 20210705_194424

Wat we morgen gaan doen weten we nog niet. We moeten in ieder geval om 15.00 uur de auto inleveren bij de toko van Dennis. Misschien moeten we ook nog boodschappen met hem gaan doen maar dat zien we dan wel. Door de aanloopkosten en het niet hebben van een buffer is er niet veel wat gebruikt kan worden om van te leven. Dus springen we bij, wij zijn er toch nietwaar!

Dit was het weer voor vandaag. Voor diegene die moeten werken sterkte en veel plezier, hoop ik.

Piet en Helga

t

1. Hendrik:
    6 juli 2021
    Fijn te lezen dat jullie een fijne vakantie hebben, en ik geniet van de mooie verhalen en prachtige foto's.
  2. Harry en Marina:
    6 juli 2021
    Mooie foto’s,en wat leuk dat naambordje,veel plezier🌞🌞

Groeten Harry en Marina
  3. Renny:
    6 juli 2021
    Wat fijn dat jullie het zo naar de zin hebben!!!Groetjes van pa Piet en mij 🤗
  4. Menno:
    6 juli 2021
    Tjonge, ik heb wat gemist door nooit naar Curacao te gaan. Ik wist niet dat het zo interessant is. En wat grappig dat jullie de schoenen uit deden om het water gratis over te steken. Of begrijp ik dat verkeerd?
    Al die foto's van heerlijk eten . . . zulk eten heb ik al bijna twee jaar niet gezien.
    Ik kijk uit naar jullie volgende verslag, Menno
  5. Wim Peijpers:
    6 juli 2021
    duidelijk weer een leuke dag gehad, het is jullie van harte gegund!